U sklopu 11. Smotre studentskih poduzeća i studentskih poduzetničkih inkubatora prijedloge inovativnih i neuobičajenih pristupa u ostvarivanju poduzetničkih ideja s nama je podijelio voditelj razvoja i međunarodne suradnje Europske poslovne škole Zagreb, dr. sc. Lucijano Jakšić, pred.
Često imamo dojam da je nečiji uspjeh došao naglo ili takoreći preko noći. Ipak, u najvećem broju slučajeva uspjeh je rezultat predanog rada, odricanja i jasne vizije vodilje poduzetnika. Svatko tko je bar jednom poželio biti poduzetnik suočio se s problemom konkurencije, izrade prototipa proizvoda ili nedostatkom sredstava za pokretanje posla.
Znanost i praksa dugo se bore s tim problemima. Danas su nam na dohvatu ruke alati koji se mogu upotrijebiti u vrlo ranoj fazi razvoja poslovne ideje kako bismo smanjili rizik od poslovnog neuspjeha ili izbjegli skupe pogreške. Na tom putu prisiljeni smo bez prestanka učiti nove vještine, planirati efikasnije te do početnog kapitala stizati na do sada neuobičajene načine (produkcija crowdfunding videa da spomenem samo jedan). Kao ključne alate bih izdvojio:
- Izdvajanje od konkurencije promišljanjem svojeg proizvoda ili usluge prema principima tzv. Strategije plavog oceana koju su razvili i u knjizi „The Blue Ocean Strategy, Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant“ W. Chan Kim i Renee Mauborgne“.
- Vitki start-up (the lean startup) princip prema kojem je potrebno što prije osigurati mogućnost da korisnik testira minimalno održivi proizvod ili uslugu (minimum viable product) time izbjegavajući čestu zamku dugotrajnog procesa usavršavanja prototipa za koji se na kraju često ustanovi da za njime nema interesa ili ga je netko puno prije razvio i modificirao prema željama korisnika. O tome govori autor Eric Ries u knjizi „The Lean Startup: How Today’s Entrpreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses“
- Crowdfunding, odnosno skupno financiranje projekata i poslovanja preko mrežnih platformi. Osim brzog rješenja financiranja poduzetničkog projekta, crowdfundingom se kreira i zajednica potencijalnih korisnika proizvoda/usluga što ubrzava pristup tržištu i novim korisnicima. Jedan od izvrsno ocijenjenih autora te tematike je Mark Pecota s knjigom „CROWDFUNDED: The Proven Crowdfunding System For Lauching Products, Raising Millions, And Scaling Brands Using Indiegogo And Kickstarter“.
I za kraj, Dale Carnegie navodi odlično rješenje za svaki problem:
Što mogu napraviti?
Koga mogu pitati?
Što mogu pročitati?