Poduzetništvo iz studentske perspektive

Općenito gledano, u Hrvatskoj se može studirati redovito i izvanredno a k tome i na daljinu. Svaka kategorija studenata sigurno smatra da studiranje nije lako i da ga je teško uskladiti s ostalim životnim obvezama. Poseban izazov je uskladiti studiranje uz rad ili uz rad i roditeljske obveze. Bez obzira na to, imamo lijepih primjera da studenti koji rade i uz to su supružnici i roditelji, vrlo uspješno privode studij kraju. Možemo na sve nabrojano nadodati da postoje i oni koji uz sve obveze još razmišljaju o osamostaljivanju, odnosno pokretanju svojeg posla. Te osobe su poduzetnici. Za njih ne vrijede niti obrazovne, nit dobne, niti spolne, niti bilo koje druge granice jer oni su nositelji ideje čije vrijeme je došlo.

Poduzetnik po definiciji pojma označava osobu koja uza sve nepovoljne okolnosti raspolaže s toliko motivacije i vizije da nadilazi sve otegotne okolnosti koje se drugima u njegovoj/njezinoj okolini čine nepremostivima. U isto vrijeme poduzetnik nije osoba koja juri iz rizika u rizik već prema istraživanjima, osoba koja natprosječno dobro procjenjuje rizik te svjesno preuzima odgovornost za izlaganje rizicima poslovnog poduhvata.

Poduzetnički talent nije uvijek vidljiv i možda ga trebate probuditi u sebi. Za ostvarenje Vaše poduzetničke ideje sigurno će trebati razlučiti za svaki dan što su prioriteti, što doprinosi razvoju ideje a što ne. Ostvarenje poduzetničke ideje zahtijevat će odvajanje dodatnog vremena i usvajanje puno veće količine različitih znanja i vještina od onoga koje se u prosjeku dobije na fakultetu. Na tom putu ne treba zapostaviti i odmor.

Zamislite dva studenta. Prvi je ispunjavao na vrijeme sve zadatke i ispite na fakultetu a slobodno vrijeme je posvećivao povremenom radu preko studentskog servisa, čitanju knjiga, odmoru, relaksaciji, druženju s prijateljima i gledanju znanstvenih dokumentaraca. Nakon nekog vremena uspješno je diplomirao, prijavio se na zavod za zapošljavanje i povremeno radi posao izvan struke.

Drugi student je već tijekom prve godine studija napravio tablicu na A4 papiru na kojoj je zapisivao sve obveze i njihovo ispunjavanje i realizaciju je kontrolirao prema prioritetima. Registrirao se na Courseru i svoje znanje nadograđivao online tečajevima koje je slušao preko smartfona u svakoj prilici a često i preko vikenda. Često se u pauzi rada preko student servisa našlo vremena za pregled jedne ili dvije lekcije online predavanja. Uz to prijavio se na Duolingo i do najviše razine usavršio konverzaciju na njemačkom, španolskom i norveškom. Prijatelji su mu u početku zamjerali što često nije bio u mogućnosti družiti se preko vikenda ali s vremenom su prihvatili da nešto važno radi za sebe i pomalo su mu se počeli diviti zbog razine samodiscipline. Po uspješnom završetku fakulteta, u životopis je naveo sve čime se bavio za vrijeme studiranja i to je impresioniralo svakog poslodavca s kojim je komunicirao. Ubrzo je dobio posao izvan struke jer je poslodavca uvjerio da nema toga što nije spreman naučiti. Trenutno uz savjestan rad razrađuje ideju o vlastitom poslu i ima nekoliko potencijalnih investitora u poslovnu ideju.

Točan recept uspjeha u poduzetništvu ne postoji. No, obrazovanje je temelj od kojeg kreće razrada svake poduzetničke ideje i pothvata. I više od konvencionalnog obrazovanja, današnje obrazovanje za poduzetništvo zahtijeva više usavršavanja i više vještina nego ikada do sada.

Na Europskoj poslovnoj školi Zagreb zato se trudimo pratiti trendove i zahtjeve tržišta te ih prilagoditi novim znanjima za nove poduzetnike. Smotra studentskih poduzeća i studentskih poduzetničkih inkubatora najbolji je pokazatelj utjecaja obrazovanja na studente, poduzetničke ideje i njihovo uklapanje u studijski program.

I kakav god bio vaš način studiranja, kao i vaši životni planovi – ideje su te koje mijenjaju svijet, mladi su ti na kojima taj svijet ostaje, a obrazovanje je partner kojeg trebamo uključiti u poslovnom rastu i razvoju.